Asset Publisher Asset Publisher

Back

DLA LASU, DLA LUDZI – kampania Lasów Państwowych

DLA LASU, DLA LUDZI – kampania Lasów Państwowych

Jak Lasy Państwowe starają się godzić jednocześnie oczekiwania społeczeństwa oraz potrzeby przemysłu drzewnego i rozwoju gospodarczego kraju? Czym jest zrównoważona, wielofunkcyjna gospodarka leśna? W jaki sposób leśnicy dbają o zapewnienie trwałości lasu? Na te pytania odpowie ogólnopolska kampania społeczna Lasów Państwowych „DLA LASU, DLA LUDZI”.

- Przez najbliższe miesiące trzech ambasadorów kampanii będzie wyjaśniało Polakom, co oznaczają poszczególne funkcje lasów i jakie znaczenie dla społeczeństwa, przyrody oraz gospodarki ma sprawne zarządzanie terenami leśnymi. Będą starali się przybliżyć społeczeństwu ideę zrównoważonej, wielofunkcyjnej gospodarki leśnej. Mamy nadzieję, że kampania zaowocuje wzrostem społecznej akceptacji dla naszej pracy – mówi Józef Kubica, p.o. dyrektora generalnego Lasów Państwowych.

Jaki jest cel kampanii?

Kampania dotyczy upowszechnienia tematyki wielofunkcyjnej gospodarki leśnej. Ma przybliżyć społeczeństwu rolę i zadania Lasów Państwowych. Chcemy pokazać, że Lasy Państwowe pełnią zasadnicze, wzajemnie przenikające się funkcje: społeczną, gospodarczą i przyrodniczą.

Funkcja przyrodnicza to dbałość o to, aby żyjące w lasach rośliny i zwierzęta miały jak najlepsze warunki i były jak najbardziej różnorodne. W tę rolę wpisują się też niezwykle istotne działania, jakie leśnicy prowadzą w związku ze zmianami klimatycznymi: zatrzymywanie wody w lesie, zapobieganie suszom i powodziom oraz redukowanie dwutlenku węgla.

Funkcja społeczna umożliwia spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu, uprawianie sportu i turystyki oraz dostęp do zdrowej żywności z polskich lasów.

Funkcja gospodarcza dotyczy przede wszystkim dostarczania drewna – ekologicznego, odnawialnego surowca – na potrzeby przemysłu i klientów indywidualnych, ale również tworzenia rynku pracy dla lokalnych społeczności.

Misją leśników jest pogodzenie trwałości lasu jako niezwykle złożonego ekosystemu, oczekiwań ludzi oraz potrzeb przemysłu drzewnego i rozwoju gospodarczego kraju. Wielofunkcyjny model, w oparciu o który zarządzane są państwowe lasy sprawia, że funkcje te są w pełni realizowane i wzajemnie się uzupełniają.

Ambasadorzy kampanii „Dla lasu, dla ludzi”

Twarzami kampanii „DLA LASU, DLA LUDZI” zostali:

dr Andrzej Kruszewicz - lekarz weterynarii, przyrodnik, zapalony ornitolog, gawędziarz. Od 2009 r. jest dyrektorem warszawskiego zoo, zainicjował powstanie tam azylu dla ptaków. W Radiu dla Ciebie prowadzi audycję „Latające radio doktora Kruszewicza”. Autor dziesiątek publikacji naukowych i popularnonaukowych, z których na szczególną uwagę zasługują książki ornitologiczne.

Maja Włoszczowska - z urodzenia warszawianka, sercem jeleniogórzanka. To właśnie w Jeleniej Górze rozpoczęła karierę w kolarstwie górskim, tu mieszka i trenuje. Wielokrotna mistrzyni Polski, mistrzyni i wicemistrzyni Europy, złota medalistka mistrzostw świata w MTB. Dwa razy zdobyła srebrny medal podczas igrzysk olimpijskich: w Pekinie i Rio de Janeiro.

Sebastian Karpiel – Bułecka - założyciel i lider zespołu Zakopower, z wykształcenia architekt. Grupa ma na swoim koncie siedem albumów, które osiągnęły status Złotej Płyty, a „Boso” zdobyło potrójną Platynę. Razem z zespołem czterokrotny laureat Fryderyków, zwycięzca w konkursie premier festiwalu opolskiego i na festiwalu TOPtrendy. Muzyk realizował także projekty m.in. z sopranistką Aleksandrą Kurzak, Janem Kantym Pawluśkiewiczem, Vitoldem Rekiem, Michałem Nesterowiczem, Zbigniewem Namysłowskim czy Nigelem Kennedym.

Co nas czeka?

Poza emisją spotu w stacjach telewizyjnych, serwisach vod i YouTube, reklamą internetową oraz ekspozycją plakatów w przestrzeni miejskiej autorzy kampanii przygotowali szereg działań. Sebastian Karpiel-Bułecka zaprosi do oglądania prowadzonej przez siebie serii wideo „Z natury rzeczy”, w której opowie o tym, czy moglibyśmy żyć bez drewna, co sprawia, że jest ono tak popularne oraz o swoich doświadczeniach z tym materiałem. Zachęci także do udziału w konkursie fotograficznym promującym trzy funkcje lasów, w którym nagrodami będzie udział w specjalnym koncercie zespołu Zakopower. Maja Włoszczowska przygotowała cykl krótkich treningów wideo, które pomogą zadbać o dobrą formę będąc w lesie. Dr Andrzej Kruszewicz wziął udział w tworzeniu interaktywnych gier w ramach projektu Ekoeksperymentarium, którymi postara się wzbudzić zainteresowanie życiem lasu u najmłodszych. Dla dzieci ambasadorzy nagrali także wspólnie audiobajkę o trzech funkcjach lasu „To właśnie las”, w której wcielają się w postacie dzikich zwierząt.

 

Ponadto Maja Włoszczowska, Sebastian Karpiel-Bułecka oraz dr Andrzej Kruszewicz wystąpili w tworzonych przez Lasy Państwowe cyklach: serii „Oblicza Lasu” oraz podcaście „Między Drzewami”. Bieżąca komunikacja kampanii będzie realizowana w mediach społecznościowych Lasów Państwowych oraz na stronie dlalasudlaludzi.pl

 

 

Z troską o las, z korzyścią dla każdego

 

Każdy z nas jest inny i ma wobec lasu różnorodne oczekiwania. Działania Lasów Państwowych mają na celu pogodzenie trzech funkcji lasu tak, by każdy w lesie znalazł to, czego mu w danej chwili potrzeba, a las jako całość trwał wraz ze swoim bogactwem przyrodniczym i łagodził skutki zmian klimatu. Wszystko robimy i dla lasu, i dla ludzi.

 

Folder informacyjny "Dla Lasu, dla Ludzi"